Dovolte, abych vám podrobně vylíčil cestu za vzděláním lékaře. Domnívám se, že tento model by měl být v mnoha směrech vzorem a vhodný k napodobení. Nejdříve musí budoucí lékař samozřejmě absolvovat příslušné vzdělání na lékařské fakultě. Nejkratší studium trvá šest let a během něj student proniká do tajů anatomie, fyziologie, biochemie, histologie, lékařské fyziky, mikrobiologie i do tzv. klinických oborů, jakými jsou interní lékařství, chirurgie, gynekologie. Medik zkrátka objevuje celou řadu tajů medicíny.
„Myslím si, že každý terapeut i každý člověk, který zkoumá lidský organismus, by měl určité základy teoretických znalostí i praktických dovedností ovládat. Jinak řečeno, terapeut by se s nimi měl seznámit. To však stále není dostatečné k úspěšnému výkonu řízené a kontrolované detoxikace. V našem případě je nutné studovat také toxikologii, dietologii či psychologii. Nadto je v základním penzu si osvojit také speciální předměty týkající se teorie a praxe detoxikační medicíny.“
Ve vzdělávání terapeutů vidím jednu z významných rezerv. Odstraněn
Další kapitolou v životě lékaře (což je podstatné období) je systém celoživotního postgraduálního vzdělávání. Skládá se z různých kurzů, stáží, konferencí, kongresů a je ve svém profesním růstu velmi pečlivě sledován. Každý lékař musí navštívit určitý počet vzdělávacích akcí, aby získal příslušný počet bodů. Na vzdělávání lékařů samozřejmě dohlíží i nadřízený lékař, obvykle primář oddělení, protože chce spolupracovat s dobře vyškolenými odborníky. I v tomto bodě vidím další nedostatek vzdělávacího systému.
Nepopírám, že mnoho našich lidí dochází na semináře, kurzy, letní školy, konference i kongresy, přesto se stále velký počet terapeutů dále nevzdělává.
Určitě by nikdo z vás nechtěl přijít k lékaři, který by preskriboval léky z doby před dvaceti, třiceti léty. Takového lékaře, který by nepostřehl, že se v medicíně leccos změnilo, by nikdo nebral vážně. Bohužel, takových lidí je v našem společenství poměrně dost. A protože detoxikační medicína prodělává obdobný vývoj jako všechny jiné obory lidské činnosti, je nezbytné tento vývoj sledovat.
„Vidím-li však, že klientovi by bylo možné velmi snadno pomoci a že neúspěch je daný zejména tím, že terapeut ustrnul na znalostech z doby před deseti léty, pak nemohu být pochopitelně spokojen.
Budeme se snažit, aby školící systém, včetně trvalého doškolování, měl maximální účinnost. Proto vznikla Asociace ATaDEP. K tomu však je zapotřebí, aby to tak chápali a vnímali všichni z nás.
MUDr. Josef Jonáš